Viktigt med en bra returpolicy för e-handel
Julhandeln är den tiden på året som e-handeln ökar som mest. Detta gör också att returerna ökar markant. Det är oönskade julklappar som ska skickas tillbaka. Därför är det viktigt att ha en bra returpolicy för sin e-handel så att kunderna känner sig nöjda och handla igen.
Returhanteringen är kostsam, men är en viktig del för att kunden ska vara nöjd och återkomma till butiken.
Klas Hjort, doktor som forskar på e-handel och returer vid förpackningslogistik på Lunds Universitet säger att;
– Forskningen visar att återkommande kunder som returnerar är mer lönsamma än de som inte returnerar
Visst är returer kostsamt men det är också nödvändigt för nätbutiker. Det är därför viktigt att ha en bra och genomtänkt returpolicy för att göra det tryggt och säkert för kunden.
Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Distanshandel säger att;
– Andelen som läser returpolicyn innan de handlar ökar. Forskningen visar också att när ett företag gav fri frakt och fria returer så handlade folk oftare och returerna ökade.
Tips för att hålla returerna nere.
Det kan finnas många anledningar till att kunden skickar tillbaka en produkt. Produkten kanske inte motsvarade förväntningarna eller det tog för långtid för varan att komma fram till köparen.
Om produkten inte motsvarade köparens förväntningar bör man se över sin beskrivning av produkten, produktbilder eller eventuell produktvideo. Om varan kom fram för sent kan det innebära att kunden inte har användning för den längre och vill därför skicka tillbaka.
För att undvika detta är det bra att föra statistik på varför kunder returnerar sina varor. I samband med att kunden fyller i en retursedel kan de även fylla i varför de returnerar varan och på så sätt får man statistik på sina returer och kan åtgärda de fel som finns för att slippa fler returer av samma orsak.
Att vara tydlig med leveranstiderna är en väldigt viktig del när man säljer på nätet. Det är inte så att man måste leverera dagen efter, är man bara tydlig med hur lång tid leveransen tar så är kunden nöjd och kan då planera sitt köp.
No comments yet.