Konvertering
Det har talats en del om konvertering och konverteringsgrad. Vad innebär detta? Vad är konvertering och hur kan man få den att öka? Hur ser konverteringsgraden ut i din webbutik? Här kommer en liten förklaring och vad du kan göra för att förbättra konverteringen i din webshop.
Vad är konvertering?
Konvertering innebär kort och gott att man mäter hur många som gör det man vill att de ska göra på sin sida. Det kan vara att anmäla sig till nyhetsbrev, eller om man har en webbutik så vill man att besökaren ska köpa något.
Konverteringsgrad
Konverteringsgraden är benämningen i procent för hur många som anmäler sig till nyhetsbrev eller gör ett köp i webbutiken. Säg att man har 400 besökare om dagen och får in 8 ordrar så har man en konverteringsgrad på 0,02 = 2 %. Detta betyder att 2 % av dina besökare köper något vilket är en ganska normal siffra. Beroende på bransch så kan siffran öka eller minska.
Det går att mäta konverteringsgraden i hela butiken eller ända ner till en viss kampanj. Man kanske vill se konverteringen på ett visst erbjudande man har just nu, eller som man kör under en viss period. För att göra detta används oftast Google Analytics som är ett mycket bra verktyg för att analysera sin hemsida.
Några tips på hur du kan öka din konvertering.
– Till att börja med gäller det att sätta sig in i vad kunden är ute efter. När man vet vad som är viktigast för kunden, vill det till att ge dem den information som de vill ha för att det ska leda till köp. Säg att man säljer en golfklubba. Då vill kunden höra att den går långt, rakt och är den mest förlåtande klubban på marknaden. Alltså kunden vill inte läsa om vilket material etc den är byggd av. Så tänk noga igenom produktbeskrivningen.
– Placera bästsäljare eller de mest besökta produktkategorier synligt och kanske högst upp. Genom att använda Google Analytics (Gratisverktyg) kan man enkelt se vad sina besökare klickar mest på, vilka produkter som är populära och mycket mycket mer.
– Se till att din butik är mobilanpassad. Eftersom en väldigt stor del av trafiken kommer från smartphones och surfplattor idag så är det väldigt viktigt för konverteringen att butiken är mobilanpassad. De som har gjort om sin butik till Responsiv(alltså en sida som automatiskt anpassar sig till skärmstorlek) har märkt stor ökning i sin konvertering. Pierce är ett exempel på detta, när de lanserade sina responsiva butiker ökade mobilkonverteringen med 115 %, enligt ehandel.se.
Det bästa är att testa sig fram. Det tar tid att hitta ett vinnande koncept för sin e-handel men med tålamod så kan det bli väldigt bra. Att använda sig av analysverktyg och göra förändringar så kan man hela tiden testa sig fram och se vad som fungerar bäst.
No comments yet.